Rövid történelmi áttekintés a Paradicsom Klub két évszázadon átívelő működéséről

Egyesületünk egy baráti társaságból alakult 1990-ben, miután az 1980-as évektől együtt vízitúráztunk, majd 1986-tól együtt kerékpároztunk évente több alkalommal is.

Vízitúrázói múltunk az ÉTI szentendrei vízitelepe körül alakult ki, évente több hosszabb-rövidebb túrát szerveztünk (Rába, Szamos-Tisza, Bodrog-Tisza, Hernád, Sajó, Duna, stb.). A Szigetközben gyerekek számára minden évben szerveztünk evezős tanuló tábort.

Kerékpáros hagyományaink a szlovákiai magyar honismereti klubok, művelődési táborok, az éves Honismereti Kerékpár Túrákon résztvevő, majd e mozgalmat itthon is meghonosító tagjaink révén alakultak ki. 1986-tól rendszeres résztvevői vagyunk a felvidéki kerékpártúráknak, amelyeknek jellemzője többek között, hogy családosok nagy számban vesznek részt rajtuk, honismereti (művelődéstörténeti, kultúrtörténeti, kulturális, természetismereti, természetvédelmi) jellegűek, a résztvevők felkészültségéhez igazítják a távokat, ismereteket, stb.

Lovas programokat 1990 óta szervezünk, rendszeresen tartunk tanuló kurzusokat és érdekes túrákat haladóknak, huszártábort, falkavadászatot és tájékozódási lovasversenyeket. Vízi- és kerékpártúrák mellett gyalogtúrákat, a Pilis természeti értékeinek védelmére szervezett „takarító” (szemétgyűjtő) túrákat, kimondottan gyermekes családok számára szervezett „Télapó-túrákat” is szervezünk évről-évre.

Az így szerzett tapasztalataink bátorítottak fel bennünket arra, hogy más irányba is kiterjesszük működésünket. 1999-ben részt vettünk egy a fogyatékosok rehabilitációs szabadidős sportját elősegítő pályázaton, s nyertünk támogatást tandem kerékpárok építésére s éves program szervezésére fogyatékosok részére. Ebben a programban tagjaink is részt vettek: közös túrákat szerveztünk vakokkal és gyengénlátókkal, tanultuk a tandemezést, az egymás iránti bizalmat.

Az elmúlt év során jó együttműködésünk alakult ki a Vakok és Gyengénlátók Szövetségével, a Mozgássérültek Országos Szövetségével és más fogyatékos szervezetekkel. A hátrányos helyzetűek számára szervezett túráink, hétvégi megmozdulásaink nemes érzésekkel tettek gazdagabbá minden résztvevőt!

Szerveztünk:

• tandemes kirándulásokat, túrákat, rehabilitációs lovas programokat vakoknak,
  • koncertsorozatot egy együttesnek, amelynek tagjai vak zenészek,
  • vitorlás tanfolyamot,
  • sokféle és izgalmas lovas programot,
  • gyerek táborokat, külföldi kirándulásokat.

Egyesületünk célja olyan aktív (kerékpáros, lovas, evezős, vitorlás stb.) programok, táborok szervezése, amelyeken vakok, gyengénlátók és mozgássérültek is részt vehetnek. Ezek integrált túrák, nem kifejezetten fogyatékosoknak készülnek, de fokozott figyelmet fordítunk speciális igényeik kielégítésére, megfelelő technikai eszközök és személyi feltételek biztosításával.

Aktív programjaink a téli kényszerpihenő után mindig nehezen indultak újra, ezért és a felmerült igények alapján kulturális programokat is szerveztünk. Többször voltunk felolvasó esteken, komoly és könnyűzenei koncerteken. Rendeztünk speciális mozi vetítéseket, kiegészítő narrációval és lehetőség szerint néhány alkotó, szereplő közreműködésével. Kiscsoportos keretek között gyakran látogatunk múzeumi és művészeti kiállításokat. Kezdetben ez a program áldozatos szervezőmunkát igényelt, hiszen a kiállított tárgyak megérintéséhez, kézbevételéhez külön engedély szükséges.

Felmerült igények alapján létrehoztunk egy Múzeumi szakcsoport, ez egy olyan szakértő csapat, akik a meglévő, vakok és gyengénlátók számára is értékelhető, múzeumi és művészeti kiállítások megismerése és tesztelése után, segíti az ilyen kiállításokat szervező hazai intézmények munkáját. A csoport első megbízója a Szépművészeti Múzeum Volt. Két kiállítást szerveztünk.

A FÁRAÓK KORA és a Sigismundus Rex et Imperátor című kiállítások mellett létrehoztuk, a vakok számára is élvezhető tapintható tárlatokat. A kiállítással nagy sikert arattunk, az érdekeltek és a szakma körökben egyaránt. Szépművészeti Múzeumban megrendezett tapintható tárlatokból kiállítást szerveztünk a Párkány és Vidéke Kulturális társasággal együttműködve Párkányban, és a „Helyiérték” Gondolkodok és Alkotok Regionális egyesületével közösen Balatonbogláron, az Esélyek Háza és LÁRKE segítségével Székesfehérváron.
Határon túli programok nagy előre lépést jelentettek egyesületünk életében a programok szervezéséhez megtaláltuk a megfelelő partnert, a Párkány és Vidéke Kulturális Társulást. A kiállítás megnyitón nagy sikerrel szerepelt a vak zenészekből álló Landini együttes az integrációs csapatépítő tandemtúrán jó kapcsolatot építettünk ki, a felvidéki érdekvédelmi szervezetekkel.

Múzeumlátogatási tapasztalataink tükrében, továbbá a Szépművészeti Múzeum felkérésére kidolgoztunk egy programot a jövőbeli „tapintható tárlatok” még eredményesebb szervezésével kapcsolatban. Létrehoztunk egy olyan szakcsoportot, amelyben látássérültekkel végiglátogattuk már megnyílt kiállításokat, továbbá az összegyűjtött tapasztalataink alapján szervezési segítséget adunk az erre igényt formáló múzeumok, kiállítóhelyek számára és segítünk a célcsoport elérésében.

Terveink: Meglévő tapintható tárgyakat, műtárgymásolatokat kiegészítve szeretnénk létrehozni egy utazó tárlatot, amit érdeklődő múzeumokban mutatnánk be az országban. Ez egy figyelemkeltő program, ami az adott kiállítóhely programjához igazodva, kulturális programokkal kiegészítve hívja fel a társadalom figyelmét a fogyatékos emberek kulturális igényére és lehetőségére.
A tervezett utazó kiállítás nem csak látássérülteknek készült, a taktilis érzékelés mindenki számára egy másfajta élményt nyújt, és árnyaltabb, másfajta megismerést tesz lehetővé. Ez egy interaktív kiállítás, ahol ruhákat lehet próbálni, harci sisakba lehet öltözni, vagy meg lehet tapizni egy aranypénzt vagy egy eredeti pergament viasz pecséttel. Közönségcsalogató múzeumi program!

Egyesületünk a Pulszky Társasággal közösen létrehoz egy múzeumi szakcsoportot.
A szakcsoport célja a tapintható tárlatok szervezésének mintájára más fogyatékos érdekvédelmi szervezetek és érintettek bevonásával olyan múzeumi programokat, kiállításokat létrehozni, amin fogyatékos emberek is résztvehetnek.